måndag 23 maj 2011

dagens make-over #12


Jag förstår inte hur de tänkte riktigt när de byggde fönsterkarmar i det här huset, anno 1989. Smala karm-uslingar i tantig marmor som knappt rymmer något alls och med helt en onödig nivåskillnad mellan karm och resten av fönstret.
Jag har irriterat mig på det det där, och drömt om större, djupare karmar som man kan göra något av.

När vi rensade ut i källaren för några dagar sedan så hittade jag en låda kakel som förra ägaren hade lämnat kvar, samma sort som vi har på väggarna vid vasken i köket. Och då föddes en idé ...
Jag började med att lägga ut remsor med häftmassa. När man experimenterar lite är det ganska smart att inte göra alltför permanenta lösningar från början.

Sedan placerade jag ut kakelplattorna. Märkligt nog passade de nästan perfekt!

Det blev riktigt sjysst faktiskt, speciellt med lite rostfria fat och solmogna grönsaker ovanpå. Bra grej att ha grönt framme så där. Alldeles för ofta händer det att grönsaker blir gamla i kylen för att de hamnar bakom något annat. Här har man full koll och blir inspirerad att svänga ihop en tomatsallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar