tisdag 21 juni 2011

Flickor städar mer hemma


Läser i Aftonbladet att SCB nyligen har presenterat statistik om att flickor städar mer hemma än pojkar.
Nu var ju inte skillnaderna så stora som man kunde ha tänkt sig. 83 procent av flickorna och 79 procent av pojkarna i åldern 10-18 år ägnar minst en timme i veckan åt hushållsarbete.
Jämför med vuxenstädning. Där gör kvinnor 2/3 av allt hushållsarbete vilket innebär att de i genomsnitt städar dubbelt så mycket som män. (Hämtat siffrorna från min bok.) Med andra ord, håller den här utvecklingen i sig ska vi vara glada!

Däremot tror jag att barnstädningen ändå hamnar på en rätt rutten nivå av andra skäl. Tekniska skäl. Snygga, påkostade maskiner som barn inte får vara med att köra eller pilla på för mycket. Som en läcker, rosa diskmaskinsdröm från Smeg. Shit vad det ställer till det för barns naturliga hjälpsamhet.

Här hemma läser vi just nu en underbar nattnings-bok som heter Godnattsagor om Anders, snart 4 av Kerstin Thorvall. Fantastisk! Läs den! Den finns säkert på bibliotek men verkar vara slut i handeln.
Den är skriven under en tid som inte finns mer. Skriven med ett barns närsynthet och känsla för detaljer.

Det var när jag högläste om hur Anders upplevde det att stå och diska som jag påmindes om det själv. Hur det var att känna sig fram efter små teskedar på bottnen och höra det där lite lätta frasande ljudet från en hel hög med diskmedelsskum. Det var då som jag insåg det utrotningshotade med lätta hushållssysslor, de där som barn faktiskt kunde hjälpa till med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar