måndag 8 februari 2010

Ett kungarike för en titel på den här boken!


Kolla så det ser ut. Det finns ju ingen titel på boken än!
Jag bollar faktiskt undertitlar med förlaget just nu. Det är SÅ svårt. Själva titeln var också en pärs.
Alla mina egna förslag (bland annat "Kvinnor på gränsen till hemmafru" och "Borderlinehemmafrun", som jag själv tycker har en härligt, galen framtoning) dissades som inte tillräckligt skarpa. Istället kom förslaget "Stepfordeffekten" från redaktör C och det tycker jag låter vasst!

Nu återstår som sagt bara undertiteln, som ska vara provocerande och samtidigt förklara att det inte är fråga om några "riktiga" hemmafruar som alltså säger upp sig på jobbet.

Jag tror ärligt talat inte att jag har lyckats komma på något tillräckligt spetsigt här heller. Känner mig fortfarande helt kreativt dränerad efter bokmanuset. Men det här var i alla fall de förslagen som jag mejlade iväg för en stund sedan.

När den här bloggen väl blir publik (än så länge lever den ju sitt liv i sökmotorernas skugga, gömd från den stora Saurons, f'låt jag menar Googles, öga) så har det visat sig vad som blev den slutgiltiga undertiteln.

Stepfordeffekten
- får dig att göra allt som en hemmafru borde göra (utom att kalla dig själv för just det...)

Stepfordeffekten
Du fantiserade om ett liv som kändes mera äkta.
Och satte foten i en uppdaterad kvinnofälla.

Stepfordeffekten
- den tickande hemmafrubomben i kvinnors livstilsdrömmar

Stepfordeffekten
- längtar moderna kvinnor verkligen "hem", eller bara bort från ett kvinnoliv som har gått och blivit sjukt?

Stepfordeffekten
- årtiondets kvinnofälla kommer maskerad som en längtan efter att baka cupcakes och piffa med inredningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar