fredag 17 juli 2009

Kladdkaka och andra historiska lager

Igår pratade jag med etnologen Anita Beckman om min längtan efter linneservetter och annat småborgerligt. Hon gjorde mig uppmärksam på vilka historiska lager jag egentligen har att göra med här. Om att kvinnor "alltid" har ansetts vara förknippade med det cykliska, det återkommande, som naturen, och som hushållsarbetet som har sin givna rytm med uppgifter som återkommer i all oändlighet, som en cirkel, aldrig framåt. Just detta med hushållsarbetet var också något som Simone de Beauvoir såg som extra hotande för kvinnans utveckling, eftersom det inte gjorde att hon utvecklades som människa. Och idag har det istället fått en air av avkoppling, nästan mindfulness.
Lite tyngd av alla dessa tankar rörde jag raskt ihop en kladdkaka. Sonen fick hjälpa till. Han blev så söt i förklädet som var alldeles för stort. Nästan som en sushikock (därav pinnarna).
Nej, detta ska inte bli ännu en barnblogg. (Men det är frestande!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar