torsdag 24 juni 2010

Erfarenheter av cement




Lite stressad, på väg till midsommarfirande i Halland, men DETTA ÄR JU VIKTIGA GREJER SÅ NI FÅR FAKTISKT VÄNTA.
Resultatet efter cementgjutningen har anlänt, och på bilderna ser ni ett styck stort fat/fågelbad (som ju blev så där lyckat, lite dagis-look på denna tycker jag nog). Men sedan blev ju både ljusfatet (där själva ljuset helt har fastnat i formen) och framförallt de förtjusande små "ljusmuffinsen" väldigt söta.

Lite cementvisdom då (för detta kommer jag ju att göra om!)
* Formen är av yttersta vikt. Ju stadigare form desto bättre resultat. Bakformar av olika slag ger perfekt resultat!
* Klä inte in allt i plastfolie som jag gjorde (för att skydda formen). Det bara fastnar i cementen och är ett helsike att pilla bort.
* Håll det enkelt. Använd inte sjutusen ormbunksblad som jag gjorde. Möjligen ett rejält blad, typ rabarber, ger nog bättre effekt. Men när jag gör om det så ska jag nog hålla det ännu mer avskalat än så. Cement rules. Bara så.

Glad midsommar!
/Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar