torsdag 6 maj 2010

Bästa möhippan innehåller en klutt surdeg


För några dagar sedan läste jag i den här artikeln i Aftonbladet att en ny trend är på frammarsch på kvinnors möhippor. Nämligen att baka surdegsbröd.
Slut på att dra runt på stan, iklädd gardin, och sälja kyssar för en femma. Dagens brud vill lära sig baka bröd på gammeldags vis, och ysta ost!
Jag var visserligen inte inne på surdegsspåret när jag skrev om det här i boken, utan fokuserade mer på det faktum att det blivit så poppis att hela tjejgänget drar till floristen och lär sig att göra något elegant blomsterarrangemang, men man kan väl se det som två olika tecken på samma trend. Förnedringsturné på stan - Ut. Pyssligt och husligt och hemkärt - In.

Men surdeg...
Nu är ju inte jag någon "möhippeexpert" som den intervjuade i artikeln, men jag skulle nog ändå säga ett "tjaaa". Surdeg tar ju så himla lång tid att joxa med, och NÅT annat vill man väl hinna med under dagen. Då tror jag i så fall mer på att man bakar madeleinekakor, eller of course, cupcakes!

Det var inte möhippa häromkvällen hemma hos mig, men vi var ändå ett gäng tjejer som träffades, och gissa vad vi bakade?

1 kommentar:

  1. Jag vill också lära mig baka cupcakes! En annan tjejträffsfavvo är annars att basta med havregrynsgrötsklet över hela ansiktet (hemmafixad ansiktsmask). Vad gör man inte för att bli peelad och fräsch?/B

    SvaraRadera